Saturday, November 5, 2011

Обычный день. 1.1 Ru-Eng

    Это был обычный день, очень похожий на вчерашний и такой же предсказуемый, как завтрашний. Весна пришла  на улицы Парижа раньше обычного; молодая зелёная листва постепенно охватывала деревья, привнося новые цвета и звуки при каждом порыве ветра. Все это уже давно стало чем-то привычным, и лишь редкая парочка, прогуливаясь вечером по бульварам весеннего Парижа, могла обратить на это внимание.
   А пока был обычный день. Солнце уже успело подняться достаточно высоко, длинные тени  от стоящих деревьев, пожалуй, были единственными на улицах Парижа, кто никуда не спешил.
    Жак - молодой юноша, который в семнадцать лет приехал в Париж, чтобы учиться в музыкальной консерватории. С раннего детства он играл на фортепиано и по правде был очень талантливым и перспективным музыкантом. Сейчас же учёба в консерватории подходила к концу, и сегодня ему предстояло сыграть несколько произведений перед не предвзятой профессорской публикой, от мнения которой во многом зависело дальнейшее будущее молодого музыканта. Охваченный лёгким волнением, Жак решает выйти немного раньше, чтобы не спеша пройтись пешком и постараться максимально сосредоточиться перед предстоящим выступлением.
    Свежий весенний воздух, пронизанный лучами яркого весеннего солнца - вскоре берут своё. Казалось, волнение отступило,  и походка стала более лёгкой и уверенной. Молодой человек поворачивает на широкий бульвар, и вливается в шумный и суетливый людской поток. Он уверенно шагал вперёд, приподнятые уголки губ выдавали прохожим его хорошее настроение. Сегодня он должен быть лучше всех, и он это знал.
     Вдохновлённый уверенностью в себе, Жак неожиданно для себя бросает взгляд в сторону и замечает невзрачный силуэт мальчишки, который за скромную плату предлагал всем сеньорам почистить обувь. Взгляд у Жака слегка поменялся, как словно он вспомнил что-то важное, о чём успел позабыть. Сбавив темп, он сквозь поток мчащихся прохожих направляется в сторону  мальчишки. Подойдя, Жак поднимает ногу, чтобы поставить её на станок и сам того не зная - делает шаг в историю...
    Это был обычный день, очень похожий на вчерашний и такой же предсказуемый как завтрашний. Шёл 1838 год. На Бульвар дю Тампль весна пришла немного раньше, чем обычно...





Usual day.  (PROMT Professional v 9.0.443 Translator)  
    It was the usual day, very similar as yesterday and it predicted as tomorrow. The spring has come on streets of Paris before than usual; the young green foliage gradually covered the trees, introducing new colors and sounds at each flaw of wind. All it for a long time already became something habitual and only rare couple, who has walking in the evening by the boulevards of spring Paris, could pay to this attention.
   For now, there was a usual day. The sun already has had time for rise highly enough, long shadows from standing trees, perhaps, were unique on the streets of Paris who did not hasten anywhere.
    Jacques - the young man who in seventeen years has arrived to Paris, to study in musical conservatory. Since the early childhood he played at piano and, by truth, he was very talented and perspective musician. Now his study in conservatory came to end, and today he should play some music in font non-prejudiced professorial public. From their opinion and respects, the future of the young musician depended very well. Captured by easy excitement, Jacques decides to leave his room a bit earlier and make slow walk by foot and finally to try to concentrate as much possible before his forthcoming performance.
    The fresh spring air, which was penetrated by beams of the bright spring sun - soon prevail. It seemed, excitement has receded, and gait became easier and assured. The young man has turn on wide boulevard, and joins to a noisy and fussy human stream. He confidently walked forward. The raised corners of lips gave out to passers-by his good mood. Today it should be best, and he knew it.
     Inspired by his self-trust, Jacques suddenly for itself cast a glance aside and notices an ordinary-looking silhouette of the boy, who for a modest payment suggested all seigneurs to clean their footwear. The Jacques’s face has slightly exchanged, as if he has remembered something important about that, what he has had time to forget. He reduced his rate and went through a stream of rushing passers-by towards the boy. Having approached, Jacques is raising his foot on the lifts and without knowing he is making a step to the history...
    It was the usual day, very similar as yesterday and it predicted as tomorrow. There was a 1838th. The spring has come to Boulevard du Temple a bit earlier, than usually...







    Это самая первая фотография, на которой изображён человек. Фотограф Louis Daguerre сделал этот снимок из окна своей мастерской. На первый взгляд, кажется, что фотограф запечатлел, пустую улицу. На самом деле в это время на улице было много людей, а по дороге ездили повозки и всадники на лошадях.  Поскольку
экспозиция была достаточно долгой (около 10 мин), то отчётливо видны только лишь неподвижные объекты. Исключение лишь одна фигурка человека, который по воле случая чистил в момент съёмки свои туфли, а посему вынужден был оставаться неподвижным. Мы никогда не узнаем, кто был тот человек, и как сложилась его судьба после этих десяти минут. Но совершенно точно можно сказать, что именно в эти десять минут случилось самое главное событие в его жизни - он стал первым в истории человеком, который был сфотографирован при помощи фотоаппарата. В ту же очередь -   Louis Daguerre стал первым фотографом, кто сфотографировал человека, открыв тем самым новую страницу в истории фотографии.
    Сейчас, спустя почти 170 лет после той съёмки, глядя на эту фотографию невольно ловишь себя на мысли, что перед тобой древняя икона документальной фотографии. Это первый оттиск времени, в котором человек является неким ядром, вокруг которого вращается вся, им же созданная жизнь. Впервые создан документ, который зафиксировал жизненный порядок всецело, где центром был человек. Пожалуй, эту фотографию можно так же считать и началом документальной фотографии, в её полном понимании.
    С этого момента история приобрела своё новое отображение. И в то же время и новую степень ответственности. Возможность фиксации времени и пространства навсегда дала возможность человеку обернуться назад, чтобы посмотреть на сегодняшний день через призму прошлого. Увидеть в нём не только результат своей деятельности, но и себя самого. Не зная своего прошлого - не будет будущего, и документальная фотография расширила для человека границы познания прошлого.
     Таким образом, документальную фотографию не стоит понимать буквально - как фиксация момента здесь и сейчас. Значение намного шире и оно приобретает совсем другие формы с течением времени. И время здесь играет, пожалуй, одну из ключевых ролей.
    С 1838 года, когда Louis Daguerre сделал этот снимок, многое поменялось. Фотография стала  частью нашей жизни настолько, что представить нашу цивилизацию без неё уже просто невозможно. По своей непредвзятой передаче действительности ей мало что уступает. Картье Брессон как-то очень точно подметил: «Из всех средств визуального выражения фотография есть единственное, которое навечно фиксирует одновременно точный и мимолётный момент».  Мы научились документировать время, мы научились читать и анализировать этот документ, но, пожалуй, самое главное - мы научились доверять этому документу.

    It is the first photo there the human was represented. Photographer Louis Daguerre has made this picture from the window of this workshop. At first look, the photographer made snapshot of empty street. Actually, at this time on the street, there were many people and by road, there went vehicles and equestrians by horses.
As the time of exposure was enough long (about 10 minutes) are clearly visible only motionless objects. An exception only one figure of the person who by happy-go-lucky cleaned his shoes at the moment of shooting, and by therefore he has been compelled to remain motionless. We’ll never know, who that person was and how was his destiny after those ten minutes in his life.
However, precisely it is possible to tell, what exactly in these ten minutes the most important event in his life was happen - he became the first person in the history, who has been photograph by a photo camera. In the same way - Louis Daguerre became the first photographer, who has photographed the person, having opened thereby new page in the history of the photography.
    Now, after almost 170 years after that shooting, have a looks at this photo again, involuntarily catching yourself on think, that in-front of you an ancient icon of a documentary photography. It is the first print of time, where the person is like a kernel. Where all world, which he made, spinning around. For the first time was made the document, which has fixed a vital order entirely, where the person was the central point of this order. Perhaps, this snapshot is a start point of a documentary photography in its full understanding.
    From this point, the history has the new display. In addition, at the same time a new degree of responsibility. Possibility to fix the time and space it has forever given the chance to the person to make turn back and have a look at present day through prism of past. Chance to see in it not only result of the own activity, but also your-self. Without knowledge of the past - there will not to be a future, and the documentary photography has widened for the person a border of knowledge of the past.
     Thus, the documentary photography does not need to understand literally - as moment of fixing “here” and “now”. Value is much wider. Also it gets absolutely other forms in during time. Moreover, time has, perhaps, one of key point roles.
    Since 1838 when Louis Daguerre has made this picture, much has exchanged. The photography became as important part of our life, that we can’t imagine present of our civilization without it. By it unbiased transfer of the reality, there are not many things, which is, concedes for it. Cartier Bresson somehow has very precisely noticed: «From all means of visual expression the photography is only thing, which forever fixes simultaneously the exact and fleeting moment». We have learnt for documentation of the time, we have learnt to read and make analyze this document, but, perhaps, the most important thing - we have learnt to trust to this document.


No comments:

Post a Comment